En önskan

onsdag 5 augusti 2015

Ivf-försök 1 (0)

De 21 dagarna med synarela var hemska, jag grät för ingenting, var arg och sur på min man och svettades som en tok. Tre veckor kändes som en livstid! Runt dag 21 skickades ett blodprov till kliniken och utifrån det bestämde de att jag var nedreglerad och klar, dags att börja med sprutor, jippi!

Jag fick menopur, en spruta som jag fick blanda och dra upp den mängd jag skulle ha alldeles själv. Sprutan skulle tas vid samma tid varje kväll. Om jag inte minns helt fel började jag med 112,5 enheter i några dagar och efter cirka en vecka åkte vi dit för ultraljud för att se om det hade bildats några äggblåsor. Det var inte så många som vi hade hoppats på och jag fick öka dosen till 150 enheter menopur. Läkaren bestämde datum och tid för äggplock, jag fortsatte ta sprutor några dagar till för att sedan avsluta med en ägglossningsspruta som heter ovitrelle.

Äggplocket gick inte heller så bra som vi önskade, endast två ägg hittades i alla äggblåsor som de "tömde", men sköterskan tröstade oss med att det bara behövs ett guldägg för att det ska bli ett barn. Så vi åkte hem och försökte hålla oss positiva (något som inte är min starka sida) till nästa dag.

Eftersom min mans prov såg bra ut så fick spermien en chans att befrukta ägget på egen hand. Kliniken hör av sig dagen efteråt, på förmiddagen, för att berätta om några ägg har blivit befruktade. Det blev en låååång väntan innan det dolda numret dök upp på min telefondisplay. Jag ville veta men samtidigt inte, allt kunde rasera så fort..... Vilket det gjorde tyvärr... Inget av de två äggen blev befruktade. Faan! Allt vi hade gått igenom, för ingenting, vi fick inte ens sätta tillbaka ett ägg. Sköterskan frågade om vi ville ta en paus eller köra på direkt eftersom detta var möjligt. Vi ville köra på, så jag fick börja om.... Tre veckor med synarela....

Det enda positiva med detta försök var att de konstaterades att jag hade en för låg dos med menopur från start, jag skulle ha startat med 150 enheter direkt. Och som tur var kom inte det här att räknas som ett ivf-försök då vi inte hade fått sätta tillbaka något ägg, puh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar